Paspoort aanvragen

Een paspoort is zowel een reisdocument als een identiteitsbewijs. U kunt een paspoort aanvragen en ophalen in ophalen in het gemeentehuis. Het paspoort ligt na vijf werkdagen voor u klaar.

Voor het aanvragen van een paspoort moet u een afspraak maken. Uw voordeel: u wordt op de afgesproken tijd geholpen en hoeft dus niet (lang) te wachten.

Direct een afspraak maken

U moet een paspoort persoonlijk aanvragen bij de gemeente. Vanaf 18 jaar kan een paspoort zelfstandig aangevraagd worden. Toestemming is dan niet meer nodig.

Meenemen

  • Alle in bezit zijnde reisdocumenten.
  • 1 recente, goed gelijkende pasfoto in kleur, die voldoet aan de pasfoto eisen. De gezichtsopname wordt ook in de chip van het paspoort of de identiteitskaart opgeslagen.
  • Kinderen tot 18 jaar die een paspoort willen aanvragen, hebben een toestemmingsverklaring nodig van beide ouder(s) of voogd. Dit geldt per kind.
  • Het kind moet altijd zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen.

Kosten

  • Paspoort (en zakenpaspoort) van 18 jaar en ouder € 65,30 (10 jaar geldig).
  • Paspoort (en zakenpaspoort) tot 18 jaar € 52,00 (5 jaar geldig).
  • Vreemdelingen- of vluchtelingenpaspoort € 52,00.
  • Spoedprocedure (zaken)paspoort of identiteitskaart € 47,55.
  • Oud paspoort ongeldig retour € 3,20.

Kosten moeten bij de aanvraag worden voldaan.

Afhalen binnen 3 maanden

Als u uw aangevraagde paspoort niet afhaalt binnen 3 maanden, dan vervalt het document van rechtswege. U hebt dan geen recht op teruggave van de door u betaalde leges.

Vingerafdrukken

Er worden 2 vingerafdrukken opgenomen bij de aanvraag van een paspoort. Alle informatie over het opnemen, opslag, controleren/verifiëren, inzage en het privacy aspect van de vingerafdrukken vindt u op www.paspoortinformatie.nl.

Spoedprocedure

U kunt voor het aanvragen van een paspoort een beroep doen op de spoedprocedure. Als u de aanvraag voor 14.00 uur heeft gedaan, kunt u uw paspoort in principe de eerstvolgende werkdag na 10.00 uur persoonlijk afhalen op het gemeentehuis. Aan een spoedprocedure zijn extra kosten verbonden.

Verlies of diefstal

Als uw Nederlandse rijbewijs, paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen is, kunt u dit melden bij uw eigen gemeente. U vult bij de gemeente een formulier in, waarin u uitlegt op welke wijze u het oude document bent kwijtgeraakt. Nadat uw identiteit is vastgesteld, kunt u direct een nieuw document aanvragen en betalen. Neem daarvoor uw eventuele andere identiteitsdocumenten (Nederlands rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) mee.

Uitgelicht