Hulp bij geldzaken

Soms ontvang je rekeningen, maar lukt het niet om deze te betalen. Voor sommige mensen is dit herkenbaar. Soms lukt het om de rekening een paar dagen later te betalen, soms lukt dit ook niet. Dit kan zorgen geven.

Niet alle rekeningen kunnen blijven liggen, zoals de energie- en zorgrekening. Gebeurt dit toch, dan ontstaan er al snel achterstanden. 

Het waterbedrijf, de energieleverancier, de verhuurder of zorgverzekeraar zijn vanuit de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening verplicht om een melding te doen bij de gemeente als er een betalingsachterstand is. Deze meldingen worden door de gemeente ontvangen. Wij bieden, samen met Compaen onze hulp aan. Dit is het Vroeg Eropaf team. Deze hulp is gratis.

Heeft u een betalingsachterstand?

En is dit de huur, de premie zorgverzekering, gas, water of licht? Dan ontvangt u van ons een brief. In deze brief bieden wij u aan om mee te kijken met uw financiële situatie en hoe deze verbeterd kan worden. Dit doen wij samen met Compaen. Dit gesprek kan op kantoor of bij u thuis zijn.

Neem ook contact op voor andere geldvragen

U mag ook contact met ons opnemen als u (nog) geen betalingsachterstanden heeft. Wacht niet te lang met het vragen om hulp als u al betalingsachterstanden heeft. Wij helpen u ook graag als u nog geen betalingsachterstanden heeft, maar wel denkt dat deze binnenkort gaan ontstaan.

Kent u iemand of bent u iemand die te maken heeft met (beginnende) financiële problemen? Dan willen we graag met u in contact komen om te kijken hoe we u hiermee kunnen helpen. Onze hulp is gratis en professioneel. Samen met u willen we ervoor zorgen dat uw betalingsachterstanden worden opgelost zodat u daarna zelf weer verder kunt.

Aanmelden

Wilt u zich aanmelden. Dat kan via Compaen.

Bel Compaen: 0598 698119

Mail Compaen: aanmelden@compaenveendam.nl

Vragen over hulp bij geldzaken

De meest gestelde vragen en antwoorden rondom hulp bij geldzaken:

  • In de wet gemeentelijke schuldhulpverlening is vastgelegd dat bedrijven aanhoudende betalingsachterstanden moeten melden bij de gemeente. Het gaat hierbij om huur, de premie zorgverzekering, gas, water of licht. Omdat wij ons verantwoordelijk voelen voor het welzijn van onze inwoners, willen we met u in gesprek.

    Lees verder
  • Wij hebben bericht ontvangen dat het u niet lukt om een rekening te betalen. En dat er een betalingsachterstand is ontstaan. Misschien maakt u zich hier zorgen over. Met deze brief willen wij u laten weten dat u er niet alleen voor hoeft te staan. En dat u met een van onze professionals in gesprek kunt gaan. Zodat we samen kunnen kijken naar hoe de achterstand opgelost kan worden.

    Lees verder
  • Nee, de hulp wordt gratis aangeboden door de gemeente Veendam.

    Lees verder
  • Nee hoor. De wet schrijft voor dat de zorgverzekering, waterbedrijven, energiebedrijven en woningverhuurders bij een betalingsachterstand eerst zelf een aanmaning naar u sturen. Betaalt u deze niet, dan pas wordt de betalingsachterstand gemeld bij de gemeente.

    Lees verder
  • Dat is mogelijk. De gemeente controleert het aantal betalingsachterstanden op uw adres. Is dit er meer dan 1, dan komt een medewerker van het team Vroeg Eropaf bij u langs. Heeft u 1 betalingsachterstand, dan ontvangt u mogelijk alleen een brief.

    Lees verder
  • Wat goed dat u om hulp vraagt. Binnen de gemeente Veendam kunnen we u op verschillende manieren ondersteunen:

    • Er kan een medewerker van het Vroeg Eropaf team bij u langskomen. Dit kan een medewerker van de gemeente Veendam zijn of van Compaen. Samen bekijken we uw financiële situatie en maken we een plan van aanpak. U kunt zich hiervoor gratis bij Compaen aanmelden.
    • En u kunt zich zonder verplichtingen en gratis bij de Volkskredietbank (VKB) in Appingedam aanmelden voor een adviesgesprek. Met de medewerker van de VKB wordt dan uw situatie bekeken en wordt gekeken naar een maatwerkoplossing.
    Lees verder
  • De zorgverzekering, waterbedrijven, energiebedrijven en woningverhuurders worden vanuit de wet verplicht om gegevens van betalingsachterstanden door te geven aan de gemeente. Voordat zij dit doen, heeft u van hen al één/meerdere aanmaning(en) ontvangen. Betaalt u de rekening niet, dan worden uw gegevens doorgegeven aan de gemeente.

    Lees verder
  • U mag deze hulp weigeren. Wij willen u echter helpen om grote (financiële) problemen te voorkomen. Onze hulp is gratis en professioneel.

    Lees verder